تبلیغات
٠• شیخ مصطفی صدقیانی •٠ - ضرورت ورورد به عرصه کلان فقه رسانه/ تزاحمات فقهی رسانه بررسی شود
٠• شیخ مصطفی صدقیانی •٠
٠• شیخ مهرداد صدقیانی •٠
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) :

آرام باش، توكل كن، تفكر كن،
سپس آستین ها را بالا بزن، آن گاه
دستان خداوند را می بینی كه زودتر از
تو دست بكار شده اند.

مدیر وبلاگ :شیخ مصطفی صدقیانی ↩
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما عزیزان در مورد این وبلاگ؟





ضرورت ورورد به عرصه کلان فقه رسانه/ تزاحمات فقهی رسانه بررسی شود

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) :

ضرورت ورورد به عرصه کلان فقه رسانه/ تزاحمات فقهی رسانه بررسی شود

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: یک اساسی ترین مسئله در حوزه کلان فقه رسانه تزاحمات فقه و رسانه است. در حال حاضر نیازمند رفع تزاحمات و بررسی آن هستیم و این عمیق‌ترین ساحت فقه رسانه در ساحت خُرد آن است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتهاد، دکتر سید مجید امامی استاد و مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) در نشستی علمی با عنوان «مناسبات فقه و رسانه» که در جمع دانش‌پژوهان و اعضا حلقه علمی افق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به مناسبات فقه و رسانه پرداخت و اظهار داشت: بررسی مصادیق و موضوعات فقهی رسانه برای آنهایی که می‌خواهند عملیاتی وارد حوزه رسانه شوند و کار کنند کار خاص و قدری نیست بلکه در واقع احکام گفتن برای اهالی رسانه است. ما در این حوزه کار بزرگی انجام نمی‌دهیم بلکه به مفهوم و موضوع غیبت در رسانه‌ها می‌پردازیم و نهایتا حکم می‌دهیم با اینکه باید دید چه موضوعات فقهی در رسانه به کار می‌آید.
وی با اشاره به بازشناسی مصادیق و موضوعات فقهی رسانه در حوزه فقه و ارتباطات گفت: بازشناسی به این معنی که با گذر از فرایند تحلیلی و انتقادی به تعاریف جدیدی از مصادق موضوعات فقهی قدیم، در صور جدید برسیم

نیازمند یک نهضت و جریان موضوع شناسی در فقه ارتباطات هستیم
ایشان افزود: ما موضوع سازی فقه ارتباطات داریم، اگر در گام اول، معرفی و حکم شناسی فقه ارتباطات داشتیم، حال نیازمند یک نهضت و جریان موضوع شناسی در فقه ارتباطات هستیم که طبعا در برخی از موارد به حکم جدید هم نیازمند می‌شویم.
وی گفت: در گام دوم بازشناسی موضوعات، با مباحثی چون حفظ آبروی مومن در کاریکاتور و دوربین مخفی و… روبرو هستیم. ما بایستی با توجه به پیچیدگی و تحول اساسی نظام رسانه‌ای پیرامون و دنیای جدید، بتوانیم این موضوعات را از لحاظ فقهی به طور دقیق در این ساحت بررسی نماییم.
این پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات اظهار داشت: ما درباره کاریکاتور و دوربین مخفی در تلوزیون و مطبوعات نمی‌توانیم زیاد صحبت کنیم مگر این مسائل را بازشناسی کنیم. در اینجا طبیعتا عموماتی و مستثنیاتی وجود دارد. باید تخصیص‌هایی بر مطلق‌ها انجام دهیم تا موضوع جدیدی نسبت به این مقوله بازگشایی شود.
امامی تصریح کرد: اگر همین شکل طنز که از دهه ۸۰ در تلوزیون شروع شده است ادامه یابد، باید در رسانه را ببندیم و واقعا نیازمند یک فقاهت رسانه‌ای بر روی این مسئله هستیم.
وی عنوان کرد: اگر بواسطه غیبتی در رسانه با همان تعریف سنتی و کلاسیک از غیبت، بتوانیم اعاده حیثیت از یک آبرو رفته کنیم و ظلمی را بازستانیم، آیا اینجا با این نگاه در رسانه ها می توانیم روایت جدیدی از غیبت را ارائه دهیم؟ که با روایت جدید حکم هم تغییر می‌کند. ما باید ابواب جدیدی را در فقه رسانه بگشایم و یا لااقل موضوعات را تکامل دهیم.
این مدرس دانشگاه امام صادق (ع) با تبیین ساحت سوم فقه رسانه در حوزه خرد اظهارکرد: این ساحت سوم پدیده‌های جدید حوزه رسانه را در بر می‌گیرد که ما با توجه به آن، نیازمند تولید موضوعات جدید هستیم.
تزاحمات فقهی رسانه بررسی شود
امامی افزود: یک اساسی ترین مسئله در حوزه کلان فقه رسانه تزاحمات فقه و رسانه است. بواسطه این که این رسانه خارج از محیط فقهی حادث و رشد پیدا کرده است ما اساسا با یک دایره وسیعی از تزاحمات مواجه هستیم. در حال ما حاضر نیازمند رفع تزاحمات و بررسی آن هستیم و این عمیق‌ترین ساحت فقه رسانه در ساحت خرد است.
مدرس مطالعات فرهنگی و دینی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: ما با دایره وسیع کذب و غیبت روبرو هستیم، و با این وسعت هیچ کار رسانه‌ای نمی‌شود انجام داد و فقط باید در روزنامه را بست. امروز یکی از زوزنامه کثیر انتشار کشور تیتر زده بود که “مجلس بعد از چهار سال به کار خود پایان داد و در جلسه آخر فقط به تملق و خودستایی پرداخت”! این رسانه غیبت سیصد نفر آدم را کرده است یا نه؟ حال اینکه رئیس و نایب رئیس با ارائه گزارش‌ عملکرد مجلس، از همه نمایندگان تشکر کردند. واقیت این است که اینها را باید تزاحم فرض کنیم.
وی اظهار کرد: از اینجا می‌شود وارد ساحت کلان فقه رسانه شد که فرایند و نظام‌مند شدن است. ما بایستی به وضعیتی برسیم که نظام ارتباطی ما سراسر ارشاد جاهل باشد و غیر از کارکرد سرگرمی، سراسر امر به معروف و نهی از منکر در لایحه‌های برنامه‌ها باشد؛ البته نه اینکه رسانه را محدود کنیم.
دکتر سید مجید امامی با اشاره به سیاست شارع در حوزه اطلاع رسانی اظهار داشت: آیا می‌توانیم نظام رسانه‌ای مطلوب فقه را در ساحت کلان حاکم کنیم ؟ ما در این در ساحت کلان فقه رسانه می‌توانیم قفل ناگشوده مطبوعات، ماهواره، بازی‌های رایانه‌ای، سریال مذهبی و ترسیم زندگی معصومین را باز می‌کنیم.
وی افزود: در این ساحت جدید و کلان فقه رسانه، تصویر سازی معصوم در رسانه می‌تواند در موضع وهم نباشد و موضوع جدیدی را باز کند. مثل کاری که کلیسای مسیحیت برای نشان داد تصاویر قدسی انجام داد. کما اینکه برخی از شاخه‌هایشان هنوز زیر بار این قضیه نمی‌روند. باید توجه داشت، خیلی از اوقات پخش تصویر وهن نیست بلکه خود داستان موهن است مثل آخرین وسوسه‌های مسیح.
این پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات ادامه داد: بازی در نقش معصوم در فیلم وهن است. ما در مختارنامه که شاهکار میرباقری بود صورت مسئله را پاک کردیم. بازیگری در نقش معصوم در تلوزیون، رادیو و بازی‌های رایانه‌ای و… موضوع متفاوت هستند، در تلوزیون شقوقات مختلفی پیدا می‌کند، در تله فیلم، نمایش سرصحنه، سریال و احوالاتش فرق می‌کند.
در ساحت کلان فقه ارتباطات می‌خواهیم فقه فرمان نظام ارتباطی را در دست گیریم
وی بیان داشت: ما در ساحت کلان فقه ارتباطات می‌خواهیم فقه فرمان نظام ارتباطی را در دست گیریم. زبان شناسی بخش مهمی از هستی شناسی ارتباطی را برای ما توصیف می‌کند، ما نیازمند ورود مباحث قواعدفقه و اصول‌فقه هستیم که بسیار به ما کمک می‌کند. نه اصولی که به معنای روش‌شناسی استنباط است بلکه خود اصول موضوعا کمک می‌کند به طور مثال. بحث دلالت در حلقه دوم شهید صدر یکی از عمیق‌ترین مباحث زبان شناسی است.
فرمان نظام ارتباطی در حال حاضر در دست فقیه نیست
امامی گفت: غرب با بحث کلامی، هستی شناسی ارتباطیشان را ترسیم کرده‌اند. ما باید هستی شناسی و معرفت شناسی ارتباطی ترسیم کنیم تا بتوانیم فرمان نظام ارتباطی را دست فقیه دهیم؛ فرمان نظام ارتباطی در حال حاضر در دست فقیه نیست.
مسائل اخلاق مسیحیت همان مسائل فقه رسانه است
این دانشجوی دکترای رشته ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با تبیین و متمایز کردن مباحث اخلاقی و فقهی بیان داشت: ما در دنیای مباحث ارتباطی و ادبیات دینی، بحث اخلاق را در کنار فقه مطرح می‌کنیم. در اخلاق بحثی داریم به نام ملکات نفسانی که به معنای فضایل و رذایل است و این اخلاق از فقه رسانه جدا است. باید توجه داشت ما در ادبیات مسیحی چیزی به عنوان فقه نداریم و ابوابی مثل دروغ، غیبت، ظلم، تقریر جاهل، تجسس و … از مباحث اخلاقی شمرده می‌شود. این جهالت است که ما مترجم وار به اخلاق مسیحیت بگوییم اخلاق رسانه‌ای، با اینکه این مسائل فقهی ما است. پس مسائل اخلاق مسیحیت همان مسائل فقه رسانه است.
این محقق با تاکید بر قدم برداشتن در ساحت کلان فقه رسانه اظهار داشت: در استنباط احکام ضابطه‌ای است به نام فعل معصوم. نمونه زیاد داریم که می‌شود نظام رسانه‌ای و ارتباطی را نسبت به این ضابطه ترسیم کنیم. مثلا جایی داریم امام حسین(ع) به فرزدق پول داده که شعر بد نگوید. حضرت علی (ع) در جنگ جمل به قدری خطبه خواند، اطلاع‌رسانی کرد و مردم را آگاه کرد که برخی اصحاب عکس‌العمل به این موضوع نشان دادند. این عمل امام یک ذائقه رسانه دینی است و مشابه این در روز عاشورا است، حضرت خطبات کامل عمومی می‌خواند. با این افعال متوجه می‌شویم چقدر اطلاع‌رسانی در حوزه دین مهم است. اینها باید کار شود.
رکبی که نظام در فتنه ۸۸خورد سیلی نظام ناکارآمد رسانه‌ای بود
سید مجید امامی با اشاره به وقایع گذشته اظهار داشت: رکبی که نظام در فتنه سال ۸۸ خورد سیلی نظام ناکارآمد رسانه‌ای بود. نظام اطلاع رسانی معیوب که بعد از ان خودمان را بازیابی کردیم.
نبود بحث فقهی در حوزه جنگ روانی و مدیریت افکار عمومی
وی گفت: ما در بحث جنگ روانی و مدیریت افکار عمومی بحث فقهی نکرده‌ایم. جنگ روانی که در صفین و عاشورا شده است باید بازشناسی شود. در اینجا دلیل لفظی کم داریم و اگر داشته باشیم آقایان اشکال وارد می‌کنند. ما باید به فعل معصوم که توانسته است در آرایش اجتماعی همراه با منطق حکم دهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
شبکه نظریه فقهی رسانه ساز داشته باشیم
مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) در پایان تصریح کرد: ما نیازمند شبکه نظریه فقهی رسانه ساز هستیم. الان می‌دانیم چرا باید وزیر اطلاعات مجتهد باشد همانطور که قاضی القضات باید مجتهد باشد. پس چه بهتر است به سمتی رویم که رئیس صدا و سیما هم فقیه باشد.




نوع مطلب : فرهنگی، فضای مجازی، ایران و جهان، سبک زندگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، خانواده، احکام شرعی، 
برچسب ها : فضای مجازی، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، طلبه سایبری، دنیای مجازی، جنگ نرم، جنگ نابرابر نرم،
لینک های مرتبط : شیخ مصطفی صدقیانی،
          
25 مهر 96
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی