تبلیغات
٠• شیخ مصطفی صدقیانی •٠ - راه اندازی رسانه برای امر به معروف واجب است
٠• شیخ مصطفی صدقیانی •٠
٠• شیخ مهرداد صدقیانی •٠
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) :

آرام باش، توكل كن، تفكر كن،
سپس آستین ها را بالا بزن، آن گاه
دستان خداوند را می بینی كه زودتر از
تو دست بكار شده اند.

مدیر وبلاگ :شیخ مصطفی صدقیانی ↩
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما عزیزان در مورد این وبلاگ؟





راه اندازی رسانه برای امر به معروف واجب است

خارج فقه رسانه استاد رفعتی/ جلسه ۵

راه اندازی رسانه برای امر به معروف واجب است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در جلسه پنجم درس خارج فقه رسانه، به ادامه ادله وجوب تشکیل رسانه دینی پرداخت و با اشاره به ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر، رسانه را یکی از مصادیق این فریضه الهی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نایینی، در تاریخ ۱۲مهر ۹۴ در درس خارج فقه رسانه  در شهرک مهدیه با توجه به جایگاه والای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و کتب جامع روایی، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بحث وجوب این فریضه الهی و استفاده از آن در ادله تأسیس رسانه دینی را مورد بررسی قرار دادند.

دلیل اولی که بر این موضوع اقامه شد، اصل وجوب تبلیغ دین بود که از مصادیق تبلیغ دین، تأسیس رسانه دینی است.

این استاد سطوح عالی افزودند: وجوب امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات فقه، مکتب و حتی اسلام به حساب می آید و هیچ مخالفتی با آن وجود ندارد و در زمره فروع دین شمرده می شود؛ فقها نیز به ادله اربعه برای وجوب آن تمسک نموده اند.

اهم سخنان و استدلال های حجت الاسلام والمسلین رفعتی در این جلسه درس خارج فقه رسانه بدین شرح است:

بحث درباره ادله وجوب راه اندازی رسانه دینی است. در جلسه قبل دو دلیل بررسی شد.

دلیل سوم. امر به معروف و نهی از منکر

از مجموع آیات و روایات متعددی که در رابطه با وجوب امر به معروف و نهی از منکر داریم تنها به ۲ آیه اشاره می نماییم که فقها برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر از آن استفاده نموده اند؛ زیرا بحث ما در مورد فقه رسانه است و صرفاً برای اهمیت بحث آن را ذکر می نماییم:

آیه اول

وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏؛ آل عمران ۱۰۴

منظور از این امت چه کسانی هستند که بررسی احتمالات آن می پردازیم:

  1. اولین برداشت این است که گروهی برای این امر مهم تشکیل شود و تصدی این کار را به عهده بگیرد.
  2.  گروهی از مسلمانان متصدی دعوت به خیرات و نهی از منکرات باشند و به یک سازمان اکتفا نکنیم که در این مقوله بحث وجوب کفایی مسأله مطرح می شود؛ زیرا می خواهیم این امر مقدس تحقق پیدا کند.
  3.  آیه شریفه در مقام بیان صفت امت است که آمر به معروف وناهی از منکر هستند نه وجوب کفایی یا تأسیس سازمان امر به معروف ونهی از منکر.

طبق برداشت اول و دوم، وجوب امر به معروف ونهی از منکر وجوب کفایی می شود و بر عده ای از مسلمانان این امر واجب است به شرط آن که عالم به این فریضه باشند. بر اساس برداشت سوم همه موظف به انجام این واجب هستند و عده ای نمی توانند سکوت اختیار نمایند.

آیه دوم

این آیه صراحتا امر به وجوب می نماید و مقصود این است که در دوران برپایی حاکمیت اسلامی، یک سازمان امر به معروف و نهی از منکر باید تأسیس شود.

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُور

ما به کسانی که قدرت حاکمیت را می دهیم، می بایست این امور را انجام دهند؛ اقامه نماز که تعبد جامعه اسلامی است، ایتاء زکات در مسائل اقتصادی و در بعد فرهنگی وظیفه سوم و چهارمشان مسأله امربه معروف و نهی از منکر است که باید چنین سازمانی به وجود بیاید تا این دستور مهم را از جایگاه حکومتی در مراتب مختلف به عهده داشته باشد که بعضی از مراتب آن بدون وجود این جایگاه امکان پذیر نمی باشد.

دفع منکر بالاتر از رفع منکر

اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات است و بحث اصلی این است که آیا این وجوب بر عهده همه است یا گروه خاصی می باشد؟ کسانی که  معروف را می شناسند برایشان واجب است و کسانی که نمی شناسند از باب مقدمه واجب باید معروف را بشناسند و بدان عمل نمایند.

یکی از مصادیق خاصی که در فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه بحث ماست و مربوط به همه افراد جامعه نمی شود، امر به معروف از راه رسانه است که می تواند جامعه را به سمت کارهای خیر هدایت و دعوت نماید؛ رسانه ها و شبکه های اجتماعی تأثیر بسزایی دارند و کسی نمی تواند منکر اثر بخشی آنها شود.

بعضی می گویند رسانه کار هنری است و این مقوله با کار دینی در تناقض است. باید بررسی نمود که آیا واقعیت این چنین است!؟ اگر یک رسانه ای برای نشر و ترویج معروف ایجاد شود، ایجاد آن واجب است؛ در صورتی که اگر شبکه های ضد دینی نیز وجود نمی داشت، از باب امر به معروف ساخت بعضی از رسانه های دینی وجوب کفایی داشت؛ با این وجود در زمان حاضر باید نگاه تدافعی نیز داشت زیرا که دشمن حمله همه جانبه ای را برای ترویج فساد علیه دین انجام داده است.





نوع مطلب : فرهنگی، فضای مجازی، احکام شرعی، ایران و جهان، سبک زندگی، 
برچسب ها : فقه رسانه، فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات، رسانه دینی، امر به معروف، نهی از منکر، طلبه سایبری،
لینک های مرتبط : شیخ مصطفی صدقیانی،
          
25 مهر 96
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی